Gdy układ pokarmowy woła o pomoc

Gdy układ pokarmowy woła o pomoc

Dolegliwości związane z układem pokarmowym bywają bardzo dokuczliwe. Ból brzucha, nudności, wymioty czy biegunka to tylko niektóre objawy chorób żołądka, trzustki czy dwunastnicy. Warto więc zapobiegać takim stanom, ale jeśli już kogoś dotknęły, koniczne jest podjęcie odpowiedniego leczenia oraz zmiana trybu życia na zdrowszy.

Przyczyny chorób układu pokarmowego:

  • stres
  • nieodpowiednie nawyki żywieniowe
  • długotrwałe zażywanie silnych leków
  • pasożyty
  • podłoże genetyczne
  • alergia
  • podłoże hormonalne

Kiedy iść do lekarza?

W przypadku długotrwałych lub nawracających problemów żołądkowych, takich jak biegunka, wymioty, bóle brzucha, problemy z jedzeniem powinno się bezzwłocznie udać do lekarza. A konkretnie do kogo? Do gastroenterologa. Jest to specjalista z dziedziny medycyny zajmującej się schorzeniami układu pokarmowego. Dziedzina ta to gastroenterologia. Lekarz zbada, czy dolegliwości dotyczą żołądka, jelit, dwunastnicy, trzustki, a może kilku organów wewnętrznych. Zaleci tez odpowiednie leczenie oraz wytłumaczy, jak powinien wyglądać prawidłowy tryb życia osoby zmagającej się z dolegliwościami układu pokarmowego.

Badania gastroenterologiczne

Najpopularniejszą formą badań na oddziale gastroenterologicznym jest:

  • Gastroskopia, która jest metodą diagnostyczną pozwalającą sprawdzić górny odcinek przewodu pokarmowego, a więc przełyku, żołądka oraz dwunastnicy. Badanie polega na wprowadzeniu do przełyku przewodu zakończonego światło i kamerę. Samo badanie nie jest bolesne jednak nie należy do najprzyjemniejszych, ponieważ często towarzyszy mu naturalny w takiej sytuacji odruch wymiotny.

  • Kolonoskopia wykorzystywana do obejrzenia śluzówki jelita grubego. Badanie polega na wprowadzeniu przez odbyt giętkiej rurki o grubości palca wskazującego.

Badania te ogólnie nazywane są endoskopią. Pod tym pojęciem kryją się bowiem wszystkie zabiegi o charakterze diagnostyczno-leczniczym, do których wykonania wykorzystuje się urządzenia do zbadania wnętrza przewodu pokarmowego oraz oddechowego, jak również jam ciała.

Zapobiegaj zamiast leczyć!

walka ze stresemChoroby układu pokarmowego są niezwykle uciążliwe. Zazwyczaj wiążą się z nasilonym bólem, utrata wagi, a nawet niemożnością jedzenia tego, co się najbardziej lubi. Organizm jest osłabiony przez co gorzej znosi innego rodzaju infekcje. W związku z tym tak istotne jest, aby zapobiegać chorobom z dziedziny gastroenterologii niż później musieć je leczyć. Wystarczy wdrożyć w życie kilka podstawowych zasad, takich jak:

  • zachowanie higieny ciała
  • utrzymanie higieny w kuchni
  • zdrowe odżywianie
  • umiejętne radzenie sobie ze stresem

Układ pokarmowy w dużym stopniu narażony jest na choroby na skutek bakterii. Tym bardziej, że choroby jelit, żołądka, trzustki czy dwunastnicy najczęściej są wynikiem zarażenia od innej osoby noszącej w sobie niebezpieczne bakterie. Myjmy więc ręce nie tylko przed i po jedzeniu, ale również po wyjściu z toalety, zabawie ze zwierzętami, a nawet, gdy się nadmiernie spocą. Do tego celu dobrze jest używać specjalnych mydeł antybakteryjnych. Obecnie na rynku pojawia się ich coraz więcej w przystępnych cenach. Ale nawet tradycyjna kostka mydła niszczy aż 90% bakterii podczas dziesięciosekundowego mycia rąk. Warto także mieć przy sobie chusteczki nasączone specjalną substancją myjącą. Pomimo tego, że zwalczają jedynie 50% bakterii, to zawszę są lepszą alternatywą dla nieumycia rąk wcale. Zaskakujące są badania amerykańskich naukowców, którzy dowiedli, że do mycia rąk po skorzystaniu z toalety przyznaje się zaledwie 65% dorosłych osób!

Higiena w kuchni jest tak samo ważna jak ta, która dotyczy naszego ciała. Przygotowywanie posiłków bezwzględnie powinno odbywać się przy pomocy czystych przyborów i narzędzi kuchennych, po starannym umyciu rąk oraz produktów żywnościowych. Niektórzy wychodzą z założenia, że skoro usmażą mięso, a warzywa i owoce obiorą ze skórki, a następnie ugotują, to niepotrzebne jest ich uprzednie mycie. Nic bardziej mylnego! Warto wyrobić w sobie nawyk mycia warzyw, owoców oraz surowego mięsa zawsze. Istotne jest także prawidłowe przechowywanie żywności. W lodówce czy na bufecie konieczne jest chowanie produktów do specjalnych pojemników lub owijanie ich w pergamin. W ten sposób uchroni się jedzenie przed przechodzeniem różnymi zapachami, ale jednocześnie umożliwi się mu swobodne oddychanie. Najgorszym pomysłem jest przechowywanie produktów żywnościowych w torebkach foliowych oraz plastikowych, szczelnie zamkniętych pudełkach. Jest to doskonały sposób na wyhodowanie miliona bakterii szkodliwych dla układu pokarmowego nie wspominając o tym, że w takich warunkach jedzenie szybciej się psuje. Nie można również przechowywać w nieskończoność zamrożonych produktów, szczególnie mięs. Również ono w pewnym momencie ulegnie zepsuciu, nawet po uprzednim zamrożeniu. Oczywiście nastąpi to zdecydowanie później niż gdyby mięso było przechowywane w lodówce. Pamiętajmy też o odpowiedniej obróbce termicznej pokarmów, szczególnie surowego mięsa. Kupujmy też jajka, mięso i nabiał u sprawdzonych sprzedawców mając pewność, że produkty są zdrowe i pochodzą z najlepszych źródeł.

Chcąc wystrzegać się chorób układu pokarmowego dbajmy o swoją kondycję psychiczną. Optymalna sytuacja to taka, w której całkowicie da się uniknąć sytuacji stresowych, Nie jest to jednak możliwe. Warto jednak nauczyć się odpowiedniego radzenia sobie ze stresem. Można zniwelować jego negatywny wpływ na organizm poprzez racjonalne i trzeźwe myślenie. Nie można się zbyt szybko denerwować, należy spokojnie podchodzić do tego typu sytuacji. Konieczne jest także zdrowe odżywianie jak również zdrowy tryb życia objawiający się ruchem. Nie bez znaczenia jest bowiem powiedzenie, że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Ta zasada działa także w drugą stronę.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>